12. januar 2012

Debat: Er kano- og kajaksporten helt fortabt i sportsmedierne?

René Poulsen betaler en pressechef for at komme
mere i medierne og skabe et større sponsorgrundlag.
Politikere gør det i stor stil. Erhvervslivet har også allieret sig med både kommunikationsfolk og spindoktorer. Og det samme vil i stigende grad blive tilfældet med sportsfolk på et vist niveau. Selv i dansk kajaksport er tendensen allerede på vej.

Team Danmarks direktør Michael Andersen peger på, at udviklingen generelt peger mere og mere i retning af en professionalisering af udøvernes og forbundenes pressearbejde.

Flere og flere sportsfolk og idrætsforbund hyrer idag spindoktorer eller pressefolk, så de bedre kan tæmme pressen.

Dels har idrætsudøverne og forbundene selv fået øjnene op for, at det har stor betydning for deres markedsværdi. Samtidig kan hele medietrykket for både store og små idrætsgrene påvirkes på en ny måde.

Traditionelt har op i mod 75% af den danske sportspresses daglige dækning nemlig omfattet idrætsgrene fodbold, cykling, golf og håndhold. Så mange andre idrætsgrene må nøjes med en plads langt ude på sidelinen.

Medierådgivere sættes derfor nu i stigende omfang ind på banen for dels at pleje det vigtige forhold til pressen, udøvernes fans og også sponsorerne.

Men også i krisesituationer, hvor f.eks. en sportsstjerne har været indblandet i mere eller mindre uheldige sager er medierådgiveren en kærkommen hjælp.

- I dag stiller medier, fans og sponsorer krav om resultatformidling og synlighed. Det er derfor vigtigt, at pressen bliver serviceret med relevante nyheder og historier, og at atleterne har velfungerende hjemmesider, hvor presse og fans kan følge med, siger Team Danmarks direktør Michael Andersen i pressemeddelelse.

- Danske atleter leverer ofte verdensklasseresultater – og mange får ikke den synlighed i medierne, som deres resultater fortjener.

- Ved at professionalisere og systematisere pressearbejdet får vores bedste atleter fra de mindre idrætsgrene langt større chance for at trænge igennem i medierne, siger Team Danmark direktøren.

Flere eliteudøvere tilbydes samtidig medietræning af DIF og Team Danmark, og senest i december deltog Henriettte Engel Hansen, Kasper Bleibach, Lasse Nielsen og Casper Nielsen i et medietræningskursus som forberedelse til det kommende OL i London.

Samtidig bliver idrætsfolkenes egen kommunikation via sociale medier mere og mere omfattende. Nye generationer af eliteudøvere, som har været på Facebook, Twitter og Youtube i årevis, søger naturligt kontakt direkte med deres fans og medier via nye kanaler. Og medierne selv bruger de nye kommunikationsformer til at finde nyhedshistorier på en helt ny måde.

Der er sket meget med nyhedsdækningen også indenfor sportens verden i de senere år. Som i resten af nyhedsverdenen er det i stigende grad begrebet web-first, der er sat på dagsordenen  på de danske nyheds- og sportsredaktioner.

I kajaksporten kan man blive VM-sølvvinder
næsten uden at de landsdækkede medier omtaler resultatet.

De danske sportsredaktioner dækker samtidig uge for uge flittigt
udvalgte sportsgrene på et langt lavere idrætsligt niveau.
Mange aviser og medier poster i dag artikler på internettet, før de kommer i trykte medier eller på TV.

Også ”Kajaksporten i fokus” er selv blevet en del af mediebilledet i dansk kajaksport. Søger man på Google og ordene ” Kajaksporten i fokus” finder i skrivende stund ca. 11.500 resultater ud fra de aktuelle 325 skrevne artikler.

Kajaksporten har spurgt landsholdsroeren og OL-deltageren René Poulsen, om hans prioritering af pressen og medierne.

- Jeg har en pressechef for at fremme mine muligheder for at skaffe sponsorer, fortæller han.
Pressechefen hedder Brian Martin Rasmussen og er René Poulsens betalte PR-rådgiver.

Brian Martin Rasmussen har specialiseret sig i at hjælpe profiler i mindre sportsgrene med PR og med at komme i medierne. Det gælder forunden René Poulsen bl. a. også triathleten Rasmus Henning. Derudover er Brian Martin Rasmussen pressechef for bl.a. Dansk Forening for Rosport .

- Min medaljebonus plus en del af mine sponsorkroner er røget på at betale min pressechef. Men jeg føler, det gør en forskel også sportsligt. Han er god til at hjælpe med hvilke journalister jeg snakker med, og hvordan jeg kommer bedst muligt igennem med det, jeg gerne vil sige, fortæller René Poulsen.

- Det aflaster i øvrigt sportsligt ved stævnerne ikke at skulle snakke med de forskellige medier uafhængigt, fortæller René Poulsen.

Mens René Poulsen lidt har taget pagajen i egen hånd, når det gælder hans pressedækning, har Dansk Kano og Kajak Forbund grebet tingene an anderledes på forbundsplan.

I Dansk Kano og Kajak Forbund er der ikke pt. afsat særlige ressourcer af til pressehåndtering og kommunikation. I Dansk Forening for Rosport har man derimod i en del år haft ansat en pressechef.

- Vi er i DKF bevidste om, at pressearbejde har en betydning for forbundets succes. Det skal dog hele tiden vejes op imod hvilke andre opgaver der skal løses og hvad de kan bidrage med, fortæller Christian Jacobsen, der er direktør i Dansk Kano og Kajak Forbund.

- I 2012 er der ikke afsat midler til eksternt pressearbejde. Der bruges en del midler til det interne i form af magasin og det semi-interne i form af ny hjemmeside. Det er således et udtryk for en prioritering, når pressen håndteres som en delopgave af flere personer, mens der eksempelvis er ansat 4 konsulenter til en række detaljeret tilrettelagte opgaver, siger Christian Jacobsen.

- Den vurdering baseres på, hvad der skaber mest udvikling for DKF og dets klubber, hvad der medvirker til at optimerer DKF og klubbernes indtægter og muligheder. Implicit ligger der også i den prioritering en erkendelse af, at en øget pressedækning ikke automatisk fører til fremgang i klubberne eller flere indtægter f.eks. på sponsorsiden, siger han.

- Mange specialforbund har igennem årene forfulgt omtale ud fra de præmisser uden nogen siden at nå tilstrækkelig omtale til at flytte sponsorkroner og uden at være i stand til at hjælpe deres klubber med at håndterer den aktivitet som omtalen generer. Vi prøver at gå en anden vej og have styr på basis hele tiden, siger Christian Jacobsen.

Ser man på Dansk Forening for Rosport, som rent medlemsmæssigt er noget mindre end DKF er det dog alligevel lykkedes at tilknytte kendte sponsorer som bl.a. TopDanmark, KPMG og Storebæltsforbindelsen, selv om pressearbejdet primært har omfattet resultatformidling.

Samme sponsorheld har DKF ikke haft, og i mange år, har forbundet reelt ikke kunne tiltrække sponsorer udover et par mindre aftaler på materiel og beklædning.

- Vi havde i 2011 løbende aftalt hvem der skrev pressemeddelelser ud fra hvilke muligheder vi havde, fortæller Christian Jacobsen

- Der var en ganske pæn dækning på VM sprint, en del var tydeligvis pressemeddelelser, men en del var også direkte eller affødt af, at DR og Politiken var med. Det er dog ikke det samme som konklusionen direkte er, at betalt pressearbejde er lig stor omtale, siger han.

- Naturligvis er pressearbejde et håndværk, men jeg var også med i 2007 og 2008 og det er tydeligt at dækningen også er reguleret af hvilke relevans kriterier medierne har. Her spiller OL en stor rolle, siger Christian Jacobsen.

Sportschef Mikkel von Seelen mener, at man skal være en
smule selektiv med flere af sportsmedierne.
- Mikkel von Seelen og jeg har dog også brugt meget tid på at pleje pressekontakter for at tiltrække pressedækningen. Vi vil naturligvis også i 2012 arbejde på at få pressen med ud, og på at håndtere OL-opmærksomheden konstruktivt for såvel sporten som for de aktive, siger Christian Jacobsen.

I 2011 havde vi en del mediedækning. Vi får daglige presseklip og det er min vurdering at vi i forbindelse med VM og WC havde en dækning, der var nogenlunde på højde med DFfR. De får en del historier på guldfireren.

Jeg kan dog se, at vi har en langt bedre hverdagsdækning end DFfR, siger Christian Jacobsen.

Alene i de sidste 3 måneder hvor det er lavsæson på alle måder, har der været 330 artikler i forskellige lokale og nationale medier. Noget er selvfølgelig personhistorier o.s.v., men det er dog stadig ganske pænt. I højsæsonen er der mellem 10 og 25 historier dagligt, fortæller han.

- Net-medierne har naturligvis også åbnet mange nye muligheder, siger Dansk Kano og Kajak Forbunds sportschef Mikkel von Seelen..

- Dog skal man i den sammenhæng efterhånden være en smule selektiv. Der er mange tiltag, og man kan bruge rigtig mange ressourcer på omtale på netmedier, som ret beset ikke "når ud over rampen", siger han.

- Jeg ved for eksempel hvor mange der ser kajakindslag på On-Sport, og rammer vi 600 mennesker, så er det rigtig mange.

- Det er altså vigtigt, at holde sig for øje, at det muligvis kan bruges som intern information og kommunikation i kajak-Danmark, men der er praktisk talt ikke nogen "udenfor" som ser det. Derfor kan det stadig godt have en værdi, men set i forhold til, at kan man komme i sporten på TV2 eller DR, så er der omkring 200.000 der ser det, er kræfterne måske bedre brugt der, siger Mikkel von Seelen.

"Kajaksporten i fokus er selv et de nye nyhedsmedier på nettet, der bl.a. bruger de sociale medier som en del af vejen til at finde gode historier og formidle dem.

- Kajaksporten i fokus udspringer af et frivilligt arbejde gennem et årti med at skrive pressemeddelelser for en række klubber og landsholdsroere på regionalt og landsdækkende plan. Derudover har jeg selv produceret en række web-tv indslag, fortæller Jan Christensen, der i fritiden er skribent og redaktør på Kajaksporten i fokus, der blev etableret i 2010.

Og ”Kajaksporten i fokus” er faktisk historien om, hvordan net-mediet selv er blevet skabt ud fra et oplevet stort problem med nyheds- og pressedækningen for dansk kajaksport.

- Hvorfor ikke selv skabe et nyhedsmedie for kano- og kajaksporten selv, når de traditionelle medier er lidt sløve til at fokusere på vores sport trods, trods at vi har masser af internationale topresultater og dygtige og interessante udøvere, siger Jan Christensen.

Bloggen Kajaksporten i fokus har valgt at dække nyheder
fra alle de danske sprint- og marathonlandshold.
- Kajaksporten i fokus har haft en enorm fremgang både i sidevisninger og læsere fra ind- og udland siden starten i 2010.

- Flere og flere aviser bruger nu også "Kajaksporten i fokus" som kilde til deres artikler. Det sker fordi bloggen ofte er først med nyhederne og også har mange uddybende og nytænkende solohistorier, som efterfølgende kan refereres.

Web-first har også høj prioritet i nyhederne på "Kajaksporten i fokus" i det omfang det frivillige arbejde der lægges i skrivearbejdet og kan tillade det. Selvfølgelig er man også afhængig af de gode kilder og kontakter, men den del er rigtig godt dækket ind, siger Jan Christensen.

Han  får også hjælp til bloggen af fotografen Jens Thybo og af Troels Lund på den grafiske side og fra klubberne følger mange gode tip og pressemeddelelser.

- Tanken med "Kajaksporten i fokus" som blog var oprindeligt blot at lave en nyhedsside for et par  seniorholdsholdsroere, men hurtigt blev det naturligt at favne over hele landsholdet, da mange nyheder fra kano- og og kajaksporten jo aldrig nåede ud i medierne eller slet ikke blev fortalt, siger Jan Christensen.

- Dernæst fulgte en udvidelse af bloggens stofområde til U16, U18 og U23 landsholdene. Seneste skud på stammen er de artikler, der går et skridt videre end resultatformidling, fortæller han.

- Der er nu også blevet plads til artikler af mere debatterende karakter. Derimod kommer der helt sikkert ikke et forum-lignende debat koncept.

- "Kajaksporten i fokus" vil kommunikere både internt og eksternt for kajak Danmark i tråd med en journalistisk stil, fortæller Jan Christensen.

Og mens OL i London snart nærmer sig, kan de sports- og kajakinterreserede allerede så småt glæde sig over at nyhedsomtalen helt automatisk kommer op i et helt andet gear, når legene for alvor nærmer sig.

Spørgsmålet er så, om de prioriteringer der i dag arbejdes med i DKF og andre steder generelt sikrer bedst mulig målopfyldelse og omtale for både kajakroere, klubber og forbund som helhed.

Eller om kano- og kajaksportens aktører skal prøve at skifte bane for ikke at sakke yderligere bagud i medierne?

Har du et synspunkt om kajaksporten i medierne, så vil redaktøren på Kajaksporten i fokus gerne høre din mening. Send en mail på ungdomskajak@gmail.com inden d. 15/1 2012.


Note 1: Kilde: Pressemeddelelse Team Danmark. 20/6 2007.

Note 2: Den danske sportspresses dækning

Idrætsgren og omtaleprocent (april-juli 2005):

Fodbold                                47,0 %
Cykling                                 14,6 %
Håndbold                               5,3 %
Golf                                       4,9 %
Tennis                                    4,1 %
Ishockey                                 2,8 %
Ridning                                   2,7 %
Bordtennis                               2,5 %
Badminton                               2,0 %
Motorsport (uden formel 1)        1,8 %
Sejlsport                                  1,7 %
Formel 1                                  1,5 %

Kilde: www.idan.dk, Sportspressens blinde øje