7. januar 2012

Troels Lund blev årets U18-komet i kajak



I afstemningen om årets danske U18-komet blandt læserne af "Kajaksporten i fokus" gik Troels Lund fra Neptun helt til tops med et meget stort antal stemmer.

2011 blev også en helt fantastisk sæson for neptuneseren med mange flotte resultater.

17-årige Troels Lund har roet kajak siden 2007, og havde før kajaksporten prøvet kræfter med bl.a. svømning, badminton og sejlsport.

Han kommer fra en søsportsinteresseret familie i Dragør, hvor hans far har været verdensmester indenfor sejlsporten. Men for Troels var det mere rigtigt, at gå en lidt anden vej på vandet.

- Så fik jeg jo prøvet kajaksporten, og konkurrenceglæden kom frem i mig, fortæller han.

- I 2011 blev jeg udtaget til landsholdet, hvilket var det helt store mål for 2011. I 2012 er målet, at jeg skal til junior EM i enten K1 eller K2 på 200 meter distancen, siger Troels Lund.

- For mig er det den korte 200 meter distance, der er favoritdistancen, men 500 meteren er da også god, siger han.

- Til hverdag træner jeg 16-20 timer om ugen i sommerperioden og i tre forskellige klubber for at opnå de optimale træningsbetingelser. Og det bliver til 10 – 17 timer i vintersæsonen, hvor størstedelen af træningstimerne bliver lagt i Neptun, fortæller han.

- Jeg har siden 2010 også trænet på Kraftcenter København, som er et fælles samarbejde mellem flere forskellige klubber. Der har jeg mulighed for at træne med flere andre på et højt niveau med nogle dygtige, engagerede og erfarne trænere, siger Troels.

- Derudover har jeg et nemt alternativ i form af den lokale Dragør Kajakklub, hvor jeg også i sin tid startede med at ro som 13 årig. Jeg er nemlig selv bosiddende i Dragør få minutters cykeltur fra klubben, fortæller Troels.

I den nyligt offentliggjorte bruttotrup for U18-landsholdet er Troels Lund også udtaget i 2012, så mange nye udfordringer venter allerede for årets U18-komet.

FAKTA

Resultater Troels Lund 2011

• 2. plads til Spring Regatta 200m K2
• 3. plads til Spring Regatta 500m K2
• 2. plads til Spring Regatta 200m K1
• 1. plads til Maribo Regatta 200m K1
• 2. Bagsværd Regatta 200m K2
• 3. Bagsværd Regatta 500m K2
• 3. plads til Bagsværd Regatta 200m K1
• 2. plads til DM Sprint 200m K1
• 3. plads DM Sprint 500m K1
• 2. plads til DM Sprint 200m K2
• 2. plads til DM Sprint 500m K2
• 3. plads til DM Sprint 1000m K2
• 2. plads til Amager Strandpark Rundt K1 (Maratonløb 20km)
• 1. plads til Høst Regatta 200m K1 (Nordisk stævne)