5. januar 2011

Maribo-opskrift skal give OL-medalje

René Poulsen vil satse mere på kondition og udholdenhed i
den kommende træning. Foto: Jens Thybo.
René Poulsen er i de senere år gået meget frem på den rå kraft. Det har gavnet hans præstation i enerkajakken på 500 meteren, men har kostet lidt på hans finish på favoritdistancen over 1000 meter.

Nu vil Maribo-roeren igen satse mere på kondition og udholdenhed, fortæller han i et interview med Lolland-Falsters Folketidende.

Som juniorroer udviklede René Poulsen hurtigt en stor fordel over for sine konkurrenter. Hans kondition var i en klasse for sig selv. Men det særkende er ligeså stille i de første seniorår erstattet med mere rå power.

I sidste sæson mærkede René Poulsen både ved EM og VM, at han manglede lidt momentum på 1.000 meter distancen i slutningen af løbene. Alligevel blev det til flotte placeringer med EM-bronze og en 4. plads ved VM.

Nu vil midtlollikken, som idag træner til daglig på forbundets elitecenter i Bagsværd, gå tilbage til den kendte Maribo-opskrift.

Og de første skridt er allerede taget på vinterens første træningslejr i Florida.

-Vi lavede rigtig meget konditionstræning på den første træningslejr, præcis som jeg gjorde med Finn Larsen i de gamle dage, fortæller René Poulsen.

- Vi roede rigtig mange kilometer, og selv om jeg måske ikke løb helt så meget som under Finn Larsen, løb jeg også meget mere, end jeg har gjort i de sidste tre år.

- Vi træner jo alle sammen for at blive verdens bedste, og de andre tror også på deres. Men jeg er overbevist om, at jeg skal blive bedre, når det kommer til udholdenhed, iltoptag og kondition, siger han til avisen.

- Der har Maribo-roerne altid haft fordele, og dér kan jeg stadig hente noget, siger René Poulsen.

Men det skal ikke bare blive ved tro, håb og den personlige overbevisning. Han vil nøje teste effekten af træningen i de kommende måneder.

- Nogle af testene laver jeg selv på ergometer. Andre tests vil foregå på Team Danmarks testcenter, og der bliver målt på iltoptagelse og laktat, siger René Poulsen.

Formålet med anstrengelserne er også helt klart for Maribo-roeren.

-Jeg vil på podiet til VM i år. Jeg har stadig ikke vundet en VM-medalje, og nu skal det lykkes, siger René Poulsen.

Alle placeringer der er bedre end en 6. plads ved VM udløser derudover automatisk en OL-billet til legene i London.

-Det er sådan, at det lidt fremme i tiden er OL-guldet på 1.000 meteren, jeg vil arbejde for at vinde, siger René Poulsen til avisen.

Næste store opgave for René Poulsen inden sæsonstarten bliver en træningslejr i Spanien med Maribo Kajakklub i februar. Herefter følger elitecentrets månedlange træningslejr, der traditionen tro foregår i Florida.