15. august 2012

Jimmy Bøjesen melder sig klar til elitecentrets træning igen

Jimmy Bøjesen er klar til at træne med igen på elitecentret .  Foto: Jens Thybo

I sidste uge bragte Struer Dagblad en opsigtsvækkende artikel om 21-årige Jimmy Bøjesen med overskriften "Han har ikke trænet siden OL-nedtur".

 - Ja, jeg har godt set deres overskrift, som jo på ingen måde er korrekt. Jeg synes, at der går lidt for meget sladderpresse i den på den måde, siger Jimmy Bøjesen.

Han fortæller samtidig idag til Kajaksporten i fokus, at han igen er med under elitecentrets officielle træning.

 - Siden World Cup har træningen i kajakken rigtig nok ligget i baggrunden. I stedet har jeg dagligt enten trænet mountainbike, løb eller vægttræning.

- Det har været vigtigt for mig ikke bare at springe i kajakken med det samme, da der var rigtig mange følelser indblandet i at miste chancen for at ro ved OL, fortæller han.

 - Jeg har også brugt sæsonen på ting jeg ikke har kunnet de sidste mange år, fx at tage på ferie med min familie. Jeg har desuden kunne finde ud af, hvad det er ved kajakken, der gør mig glad, og har stillet og roligt fået lysten igen, siger Struer-roeren.

 - At jeg ikke har trænet og er ved at stoppe er en stor misforståelse, siger han.

 - Det har været meget vigtigt for mig at tage en pause fra kajakken og finde glæden igen. Ellers ville jeg ikke bare kunne køre på mange år endnu. Og min form til næste år er der bestemt ingen, der behøver at tvivle på, siger han.

Team Danmarks konsulent Nicolaj Holmboe fortæller til Kajaksporten i fokus, at Team Danmark har været i dialog med DKF for at finde en løsning omkring Jimmy Bøjesen.

 - Generelt arbejder vi for at sikre atleterne de bedst mulige betingelser for at kunne dyrke elitesport. Det kan vi bl.a. gøre gennem ekspertstøtte, økonomisk støtte, støtte til uddannelsesmæssige udfordringer mv. Derudover skal atleterne være motiveret og lave de nødvendige prioriteringer for at være med på højeste niveau, fortæller Nicolaj Holmboe.

Om elitecentrets tilbud til roerne fortæller sportschef Mikkel von Seelen videre:

- Jeg kan af indlysende årsager ikke gå ind i personsager, men jeg kan forsikre om, at roerne på elitecentret får tilbud om opfølgning af både trænere, ledere og støtteapparatet omkring holdet, for eksempel sportspsykologisk konsulent, når de løber ind i skuffelser, som alle jo gør i løbet af en elitesportskarriere, siger Mikkel von Seelen fra Dansk Kano og Kajak Forbund.

- Vi må samtidig respektere, at roerne er voksne mennesker, som selv beslutter i hvor høj grad de vil benytte sig af tilbuddene. Hvor lang snor den enkelte roer skal have i forhold til de trænings- og konkurrenceforpligtigelser som elitecenterroerne har ifølge deres kontrakt, afhænger af en individuel vurdering foretaget af undertegnede, forklarer sportschefen.

Jimmy Bøjesen, der startede i kajaksporten som 15-årig, blev optaget på elitecentret i januar 2011 med henblik på en satsning som en de mest talentfulde roere til fremtidens kajaklandshold.
Nu melder Jimmy Bøjesen så idag ud til Kajaksporten i fokus, at han efter lidt pause atter er med under den officielle elitecentertræning.