12. august 2012

Imponerende danske resultater ved Dalslands Kanotmaraton 2012




Birgit Pontoppidan efter sejren i Sverige: Foto: Dalslands Kanotmaraton/ Facebook


De danske maratonroere tog godt for sig af medaljerne i eliteklasserne ved årets Dalslands kanotmaraton i Sverige. I kvindernes eliteklasse vandt Birgit Pontoppidan foran Annemia Pretzmann og Sofie Aastrand Jørgensen.

Og i herrernes klasse vandt René Olsen, mens Nikolaj Blach blev nummer tre på den 55 km. lange rute. 

- Det var meget grænseoverskridende at ro så langt. Det har jeg aldrig prøvet før uden pause, fortæller Birgit Pontoppidan, der vandt kvindernes klasse. 

Foto: Ida Søndergaard 
- De sidste 15 km og især de sidste to, mærkede jeg, hvordan min koncentrations- og orienteringsevne blev svækket, og jeg til sidst ikke følte, jeg helt kunne se klart. Jeg lå de sidste 20 km mutters alene på en svensk skovsø, og havde ikke helt fået proviant nok i sidste halvdel af løbet.

 - Det var ret voldsomt at presse sig selv helt derud. Det er trods alt over dobbelt så langt som DM/VM marathon, fortæller hun.

- Min fart var meget lav på de sidste 10-15 km, men jeg lå jævnligt og så mig tilbage. og da jeg ikke kunne ane nogle af mine konkurrenter bag mig, satte jeg ikke hastigheden op, da der ikke var meget tilbage at skyde med, fortæller Birgit Pontoppidan. Men modsat VM og DM marathon, hvor vi ror rundt og rundt 6 gange på samme bane, var der her en skiftende smuk svensk natur hele vejen. 

- Det skader trods alt ikke motivationen, at omgivelserne er lidt inspirerende.  Men hvor var det bare langt.  Det er helt surrealistisk, at der står 56 km på ens gps, når man kommer i må, fortæller hun. 

 Resultater fra Dalslands Kanotmaraton 2012: