22. oktober 2011

Sofie Aastrand Jørgensen: Sådan vandt jeg VM-sølv



Verdensmesterskaberne på marathondistancen i U23-klassen blev en sand triumf for Sofie Aastrand Jørgensen fra Maribo. Og resultatet i Singapore overgik langt de forventninger, hun på forhånd havde opstillet.
Efter en del dramatik både til lands og til vands kunne den talentfulde Maribo-pige efter VM-løbet kalde sig verdens næstbedste i sin aldersklasse.
- Jeg startede med at komme i smørhullet lige fra start og frem til 2 kilometer. Så skiftede vi plads, og jeg trak lidt. Så kom jeg på første hænger af italieneren, som klemte mig på næsten samtlige bøjer op til overbæringen, så jeg lod mig falde tilbage på de sidste to bøjer, fortæller hun.
Og overbæringerne føltes flere gange hårde for den danske U23-pige.
- Da vi løb, følte jeg, at jeg var i sindssyg dårlig form, Spanien og Italien nærmest fløj af sted, fortæller Sofie Aastrand Jørgensen.
Så efter første runde lå jeg sammen med den ungarnske pige. Vi endte så med at gøre stort set det samme runde efter runde resten af løbet.
- Jeg trak ud af overbæringen, hun ind til, og vi skiftedes de samme steder på ruten. Vi havde hele tiden Sverige liggende bagved, og et par gange prøvede hun at hente os, men heldigvis lykkedes det ikke.
- Så da vi kom til sidste overbæring, var jeg overbevist om en medalje. Jeg var sikker på, at jeg kunne løbe fra Ungarn, fortæller Maribo-pigen. 
Men også vejret var en stor udfordring, for klimaet i Singapore byder ofte på enorme skift i vejret med kraftige regnskyl.
- Uvejret under selve løbet var meget ubehageligt, og jeg var faktisk ret bange. Da vi skulle ind til tredje overbæring håbede jeg, at vores holdleder Adam Spliid ville sige, at de havde valgt, at vi kun skulle have den korte runde, og så skulle løbet være afgjort, fortæller hun.
- Men samtidig er jeg da glad for, at de ikke stoppede løbet, for hvis man ikke gjorde en runde færdig på en eller anden måde, ville det ikke kunne afgøres. Det eneste gode der var ved alt det regn, var at temperaturen faldt en del så, siger hun.
Og de mange anstrengelser undervejs gav til sidst pote for Maribo-pigen.
- Jeg var så glad, da jeg krydsede målstregen. Jeg syntes, at  det var dejligt at kunne sige, at jeg var blevet nummer tre i verden, og jeg havde et godt løb, fortæller hun.

Den italienske deltager blev efterfølgende diskvalificeret for undervejs at have roet ind i den senere vinder fra Spanien.
- Jeg syntes, at det er i orden, at italieneren bliver disket, når hun ror sådan overfor flere af os. Det er i orden, at officials viser, at de ikke tolererer det, lyder det fra Maribo-pigen, der dermed kunne overtage 2. pladsen.
- Lige da jeg fik det at vide syntes jeg, at det var lidt underligt, fordi det var ikke sådan, vi kom over stregen. 

- Men man skal helt sikkert ro fair på banen, siger en nybagt og stolt dansk VM-sølvvinder, der kan rejse hjem fra Singapore med sit bedste resultat i karrieren nogensinde.