22. oktober 2011

Ingen topresultater til Pontoppidan og Olsen ved VM

Seniorernes enerkajakløb ved VM i marathon i Singapore blev ikke nogen dansk succeshistorie, selv om forventningerne på forhånd gav forhåbninger om danske medaljer.

Birgit Pontoppidan fra Gladsaxe sluttede som 14 på en dag, hvor hun bare ikke ramte den. Gladsaxe-roeren brugte 2.16.01 for de 25,8 km. og var dermed knap 8 minutter fra en medalje.

Hos kvinderne vandt favoritten Renata Csay fra Ungarn i tiden 2.05.55 foran Anna Alberti fra Italien og Anna Adamova fra Tjekkiet.

Bedre gik det ikke hos herrerne set med danske øjne.

René Olsen, Maribo røg i vandet lige efter starten under positionskampene. Han fik dog roet sig op gennem feltet, men i dette selskab kommer man ikke helt frem med den slags uheld.

- Efter en fornuftig start, røg jeg efter kun 200m i vandet, og lå et godt stykke tid og ventede på hjælp, fortæller René Olsen på sin hjemmeside.

- Med alt den støtte og opbakning jeg har fået frem mod dette VM, følte jeg ikke bare jeg kunne udgå - så jeg startede en 30 km enkeltstart i et forsøg på at hente så mange som muligt, siger han.

Maribo-roeren sluttede i alt som nr. 13 i tiden 2.23.05 lige efter den forsvarende verdensmester Ben Brown fra England.

Hank McGregor fra Sydafrika vandt hos herrerne i tiden 2.16.11, foran Tjekkiet og Ungarn.

Meget tyder på, at det varme og fugtige klima generelt har spillet en stor rolle for årets verdensmesterskaber, hvor en lang række favoritter døjede med store problemer. Også de mange store både i havnen gav store bølger for flere deltagere.

Se kvindernes resultatliste her

Se herrernes resultatliste her