22. juli 2011

Dansk U23 Europamester i marathonkajak

En glad Sofie lige efter EM-sejren var i hus.
 Foto: Birgit Pontoppidan
Ved det første løb ved weekendens Europamesterskaber i maratonkajak i Franske Saint Jean De Losne blev det til en meget flot dansk sejr. Sofie Aastrand Jørgensen fra Maribo Kajakklub krydsede målstregen som første roer og derved U23 Europamester.

Det er Sofies første år som U23-roer, da hun blot er 19 år gammel. Hensigten var naturligvis, at hun skulle lave en god præstation, men også samle noget international erfaring. At hun skulle snyde hele feltet og vinde sin første internationale medalje og så endda af guld må betegnes som en meget velkommen  overraskelse.

Sofie selv udtaler:

- Jeg havde slet ikke regnet med dette. Jeg roede bare min chance fra start af. Jeg gik ret langt mod vores  højre side i starten, hvilket betød, at jeg undgik slåskampene i feltet.

Derved kom jeg nogenlunde komfortabelt med i førergruppen på fire roere. Jeg tænkte, at jeg i hvert fald lige skulle hænge på de første par omgange for at få fornemmelsen af tempoet. Jeg følte mig dog rigtig godt kørende og tog selv min del af føringerne.

Da gruppen knækkede ind på sidste omgang kunne jeg godt være med Jennifer Klein fra Tyskland. I den sidste overbæring synes jeg ikke rigtig, at jeg havde noget at tabe, så det var bare fuld tryk på  og da jeg satte mig i kajakken igen, så var jeg altså alene i spidsen og kunne ro sejren hjem. Lige nu er jeg  bare utrolig glad og skal nyde resten af weekenden hernede og heppe på mine holdkammerater på det  danske landshold.

Danmark er vært for en World Cup I 2012 og for selveste VM I 2013.

Set i denne kontekst er det naturligvis  et rigtigt spændende resultat Sofie har lavet. Marathonlandstræner Adam Spliid er heller ikke i tvivl om Sofies potentiale og udtaler om det unge talent: 

- Sofie roede et super løb. Da førergruppen på fire roere havde skilt sig ud, var jeg lidt nervøs, da jeg synes Sofie tog nogle lidt velvoksne føringer og kunne udtrætte sig selv på den måde. Det viste sig dog, at hun  havde helt styr på det og på de sidste omgange, var hun bare den stærkeste roer. Hun udviste et flot overblik og vidste præcis hvornår, hun skulle angribe. Det er en rigtig flot præstation af så ung en roer og tegner rigtig godt for fremtiden.



Maribos Sofie A. Jørgensen på vej mod EM-triumfen.
Foto: Birgit Pontoppidan

Se resultatlisten fra Sofies løb her