4. juli 2011

Birgit Pontoppidan roede fornem World Cup-medalje hjem



Marathonroeren Birgit Pontoppidan fra Gladsaxe kunne for nylig tilføje endnu et imponererende resultat til sin karriere, da hun vandt sin første individuelle World Cup medalje i Italien.

Sejren ved World Cup stævnet gik til italieneren Anna Alberti på den 25,8 km. lange rute, mens Gladsaxe-pigen sikkert tog sig af sølvmedaljen.

- Jeg havde på forhånd et stort håb om min første World Cup medalje i enerkajak, så jeg er meget tilfreds, fortæller Birgit Pontoppidan, der i år har valgt både at satse på både enerkajak og toerkajak.

Sidste år vandt Birgit Pontoppidan i toerkajak VM-sølv med Jeanette Løvborg fra Silkeborg, der dog efterfølgende har stoppet karrieren.

Ved World Cup stævnet i Rom var der derfor debut med en ny toermakker, da Birgit Pontoppidan var til start med Maribos Sofie Aastrand Jørgensen.

- Med Sofie havde jeg ingen rigtige forhåndsforventninger, da vi aldrig tidligere har roet sammen. Ambitionen fra min side var bare at ro et godt løb med Sofie og at få bekræftet, at der var basis for et videre samarbejde, siger Birgit Pontoppidan.

Samarbejdet ved World Cup løbet i Rom faldt heldigvis rigtig godt ud, og vi fik også bevist, at vi har et pænt niveau sammen, selv om vi desværre måtte udgå, da jeg fik en skade i skulderen sidst i løbet, fortæller Birgit Pontoppidan.

To marathonløb på to dage er hård kost selv for nogle af verdens bedste kajakroere, og skulderproblemerne har derfor skabt lidt usikkerhed om EM-deltagelsen i Frankrig senere på måneden.

- Nu skal jeg lige komme ovenpå med skulderen igen, mens ellers så gælder det jo hovedmålet, som er VM i Singapore til efteråret, siger Birgit Pontoppidan.