23. juli 2011

Sølvmedalje til Birgit Pontoppidan ved EM

Birgit Pontoppidan (i rød trøje) sikrede sig i dag sølv ved EM marathon i Frankrig.
Foto: Annemia Pretzmann
Birgit Pontoppidan fra Gladsaxe Kano og Kajakklub sikrede lørdag eftermiddag, at andendagen af Europamesterskaberne i maratonkajak i franske Saint Jean de Losne blev en festdag for det danske landshold. Birgit sikrede sig således en sølvmedalje i kvindernes enerkajak.

Birgit blev i 2009 Europamester i toerkajak sammen med Jeanette Løvborg. I denne sæson har Birgit satset på enerkajakken og med sølvmedaljen i det fine internationale selskab, må denne satsning siges at
være meget vellykket. Nervøsiteten var dog lidt større i år, hvor Birgit ikke havde en makker at dele ansvaret med.

Som Birgit selv siger ”Når man er alene i båden, kan man jo helt selv bestemme, hvordan der skal roes, men man må jo også helt selv står til ansvar for ens beslutninger. Det skal man lige vænne sig til, men nervøsiteten forsvinder når først løbet skydes i gang”. Nervøsitet eller ej, så roede Birgit i hvert fald et rigtig flot og veldisponeret løb.

Hun udtaler om lørdagens løb:

Mentalt set var det et ret hårdt løb. Der var 5 roere med i førerfeltet  næsten hele vejen til mål, så intet var afgjort før til allersidst. Femmandsgruppen skilte sig ret hurtigt ud og vi fulgtes ad rigtig længe. Jeg synes hele vejen, jeg havde ret godt styr på tingene. Jeg prøvede at være meget påpasselig ind i overbæringerne, da jeg lige har været skulderskadet og ikke ville risikere nogle pludselige bevægelser i sammenstød med konkurrenterne.

Det synes jeg, at jeg lykkedes fint med og jeg stressede ikke på noget tidspunkt. I sidste overbæring lykkedes det mig og italieneren at få et lille hul, som vi var i stand til at holde de sidste 700 meter.

I selve afslutningen havde jeg simpelthen mælkesyre sprøjtende rundt i årene og kunne ikke helt svare på det italienske angreb. Jeg er dog rigtig glad for min sølvmedalje og er meget tilfreds med både resultatet og måden jeg roede løbet på.

Maraton landstræner Adam Spliid havde undervejs en god fornemmelse i forhold til Birgits chancer og udtaler: Birgit roede et rigtig veldisponeret og fornuftigt løb. Hun har en stor rutine i disse løb og det skinner igennem under løbet i dag. Taktisk træffer hun de rigtige afgørelser under løbet og så har hun styrken til at føre sine beslutninger ud i livet. Det er måden at få medaljer på.

Med dagens sølvmedalje, har Birgit Pontoppidan dermed nu hentet en EM-medalje af hver karat i sin karriere.

Se resultatlisten her

Birgit Pontoppidan med EM-sølvmedaljen om halsen.