22. juni 2012

René Poulsen direkte i EM-finalen i enerkajak med heatsejr - Firerkajakken er også EM-finaleklar


Foto: Das Büro
Kajakroeren René Poulsen fra Maribo Kajakklub har lørdag og søndag mulighed for at tage EM-medalje nummer 5 og 6 i sin seniorkarriere. Han har i forvejen vundet EM-guld i 2008 i K2, EM-bronze i K1 i 2009 og 2010 (alle på OL-distancen 1.000 meter) samt EM-bronze i K1 5.000 meter i 2011.

I dagens indledende heats sejrede den 23-årige kajakroer i enerkajakken på herrernes OL-distance 1.000 meter, og tog dermed en direkte finaleplads i morgen lørdag.

"Det gik fint i K1 i dag. Jeg roede godt til i mit indledende, men jeg roede mig ikke fuldt ud. Det var rigtig rart at ro mig direkte i finalen, så jeg slap for et løb ekstra, når vi også ror K4. Næsten alle i K1-finalen kan vinde, men jeg går efter sejren. En medalje vil være godkendt. Max Hoff er altid farlig i finaler og har vundet EM de seneste to år, men også Yurenia, Gustafsson og Veraas Larsen har alle et højt niveau og tager ofte medaljer. Hvis jeg ror op til mit bedste tror jeg på et godt resultat," siger René Holten Poulsen.

Firerkajakken med Kim Wraae, René Holten Poulsen, Emil Stær og Kasper Bleibach roede sig i finalen efter en andenplads i eftermiddagens semifinale. I indledende fik holdet en dårlig start. Åkander på banen bliver filtret ind i kajakkernes ror og har præget de fleste løb ved EM i dag, og det var da også åkander, der sendte firerkajakken i semifinalen. Bagerste mand i båden, Kasper Bleibach, var ved at fjerne åkander fra roret på kajakken, da dommeren laver en hurtig start. Danskernes båd når ikke at blive klar og mister et par tag. 

Dermed semfinale her til eftermiddag, hvor mandskabet dog roede sig til finalen med en andenplads.

Hos kvinderne er Henriette Engel Hansen klar til EM-finalen i K1 500 meter, der også er OL-disciplin mens Kim Wraae og Emil Stær er i EM-finalen i K2 over 1.000 meter.