10. maj 2012

Kajak: OL-tatoveringer er populære


Kasper Bleibach viser her den nye
OL-tatovering fra samlekortspakkerne.
Foto: Kasper Bleibach
OL-tatoveringer er nærmest blevet mode hos mange af de danske kajakroere, og moden spreder sig nok snart også til mange andre danske OL-fans.

Ihvertfald er der nu kommet ikke-permanente OL-tatoveringer med i de samlekortspakker, der for nylig er kommet i butikkerne i forbindelse med de danske atleters deltagelse ved OL i London.

Kasper Bleibach har allerede afprøvet "tatoveringen" og viser her sin første "OL-tatovering" frem, som nok også godt kunne blive lidt af et hit hos mange danske OL-fans.

Kigger man på de mere ægte OL-tatoveringer, så har både René Holten Poulsen og Lasse Nielsen begge tatoveringer med de fem olympiske ringe. Lasse Nielsen har tillige suppleret sin tatovering med årstallet 2004.

Også Kim Wraae Knudsen har en OL-tatovering, og det er sejrsgudinden Nike, der er placeret på hans venstre overarm.

- Jeg kan huske, at da jeg var mindre og drømte om at være med til OL, så bestemte jeg mig for, at jeg gerne ville have en tatovering, hvis jeg en dag kom med. Den er idag en del af mig og min historie, fortæller Lasse Nielsen.

- Når vi til sommer forhåbentlig skal til OL igen, så tror jeg dog ikke, at jeg skal have lavet mere med OL, afslører han dog samtidig.

Lasse Nielsens OL-tatovering på højre overarm er en del af hans historie.  Foto: Martin Hald. 

Sølvinderen fra OL-Beijing i K2 1000 meter René Holten Poulsen er også med på tatoveringsmoden og fortæller:

- Jeg havde sagt, at jeg gerne ville have lavet en OL-tatovering, hvis jeg kom til OL og gjorde det godt. I november måned 2008, fik jeg endelig lavet tatoveringen, fortæller René Holten Poulsen.

- Min første tanke var, at jeg ville have en lille en på håndleddet, men jeg blev overbevist om, at den skulle være på ryggen eller skulderbladet. Det blev så midt på ryggen, fortæller René.

- Jeg er glad for, at jeg fik min tatovering, men tænker ikke synderligt meget over den til hverdag. Der er mange, der har OL-tatoveringer, og de unge jeg har snakket med, siger som jeg sagde, at hvis de kommer til OL, og gør det godt, ja så vil de også have en, fortæller han.

- Ikke mange mennesker har været til OL, og endnu færre har været der og gjort det godt. Så det kan man godt være glad for, siger René Holten Poulsen.

Rene Holten Poulsen har valgt de 5 olympiske ringe til sin OL-tatovering. Foto: Martin Hald.


200 meter-roeren Jimmy Bøjesen kunne godt tænkes at være den næste danske kajakroer, der vil med på "OL-moden".

- Lige siden jeg så Lasses tatovering første gang, har jeg gerne ville have én, når jeg én gang skulle med, afslører Jimmy Bøjesen.

Om ganske få uger skal det endelige danske kajakhold til OL i London udtages. Og i enerkajak over 200 meter bliver det enten Kasper Bleibach eller Jimmy Bøjesen, der får denne OL-plads og muligheden for at være med i London.