24. maj 2012

Kajak: Roere skal teste OL-formen i Duisburg


Henriette Engel Hasen er klar til World Cup
stævnet i Duisburg. Foto: Das Büro.

Det danske kajaklandshold skal teste OL-formen til årets anden World Cup i tyske Duisburg fra
den 25.-27. maj. Efter en meget fornem sæsonåbning med tre medaljer ved det første World Cup i
Polen i sidste uge, er holdet rejst til Tyskland med tanken fuld af selvtillid.

Dog bliver weekendens stævne ikke en gentagelse af den første World Cup afdeling, da Landstræner Martin Hald har valgt at stille holdet anderledes denne gang.

Den mest iøjnefaldende ændring i holdopstillingen er, at sidste uges World Cup vinder på
herrernes enerkajak over 1000 meter, René Holten Poulsen ikke stille til start i lige netop denne
disciplin.

- Vi har valgt at vi udelukkende satser på firerkajak her i Duisburg. I sidste uge fik firerkajakken bronze med tre roere i, som lige havde roet  andre løb. Vi skal prøve, at se om vi med 4 friske roere i båden kan komme højere op på skamlen, siger Martin Hald.

Det har været planen hele tiden og det sker for at få en konkurrencesituation, der minder mere om
OL, hvor ener-, toer- og firerkajak ligger på forskellige dage.

- Vi kan bruge løbet her i Duisburg til at se hvorledes båden præsterer under samme forudsætninger som den vil have i London. Det giver os en god idé om, hvad der skal finpudses de næste to måneder op mod legene, siger han.

Den anden vinder fra sidste uges World Cup, Henriette Engel Hansen stiller dog op i enerkajak
over 500 meter som var disciplinen hun triumferede i fra 5 dage siden. Henriette glæder sig til
komme i konkurrence igen, nu hvor hun ved formen er hvor den skal være.

- Jeg har faktisk allerede fået meget ud af World Cups’ene. Jeg ved efter sidste weekend,
at jeg er med helt fremme. Nu skal jeg bare ud og nyde at konkurrere velvidende, at jeg er rigtig
godt kørende. Efter sidste weekend er jeg jo den de alle vil slå, og det bliver et uhyggeligt hårdt og
tæt løb, men jeg kan love, at jeg skal give dem alle kamp til stregen, siger Henriette Engel Hansen.

Stævnet i Duisburg er en af de sidste muligheder for at se hvorledes bådene ligger i forhold til
konkurrenterne. Efter World Cup´en er der blot et enkelt internationalt stævne tilbage inden OL.
Europamesterskaberne i slutningen af Juni er sidste mulighed inden legene i London til at få
finpudset de sidste detaljer.