17. maj 2013

René Holten Poulsen jagter flere topplaceringer i Tjekkiet



I sidste weekend indledte René Holten Poulsen sin internationale sæson med tre topplaceringer i Szeged, Ungarn. Endda mens han stadig kun træner grundformen for at ramme en formtop til VM i august.

Alligevel blev det til en bronzemedalje i kongedisciplinen 1.000 meter, en sølvmedalje i den mere udholdende 5.000 meter og en 4. plads i den fartglade 500 meter, der havde en meget tæt afslutning mellem 4 både på målstregen. Alt sammen gode resultater for den 24-årige kajakroer, der langsomt arbejder grundformen frem mod et peak i slutningen af august.

I denne weekend ror René Holten Poulsen, Maribo Kajakklub, igen World cup - denne gang i Racice i Tjekkiet.

"Jeg ror de samme tre distancer til alle tre World cups i år for at få noget god konkurrencespecifik træning. Vi havde en 12 timers busrejse fra Szeged i Ungarn til Racice her i Tjekkiet, så jeg skulle lige komme ovenpå efter turen, da jeg var lidt stiv i kroppen. Disse dage bruger jeg hele dagen på rostadion, fordi transporttiden hernede er ret lang.

Målsætningen er stadig en top-5 placering i mine løb, da jeg stadig kun er i grundform. Jeg skal helst forbedre mine starter, som ikke var gode i sidste weekend, mens mit banetempo var noget bedre end de andres," siger René Holten Poulsen.

Sidste uges 1.000 meter-vinder, Max Hoff fra Tyskland, samt sølvvinder Aleh Yurenia fra Hviderusland stiller også op i Tjekkiet sammen med en anden genganger, Ken Wallace. Desuden er de stærke roere Gustafsson, Benassi og Pannecouke også med i Racice, hvilket gør feltet her lidt stærkere end i sidste weekend.

Det var på banen i Racice, at René Holten Poulsen i 2011 for første gang slog verdenseliten i enerkajakken over 1.000 meter, da han vandt guld i world cuppen på denne bane i Tjekkiet. I dette løb blev den senere OL-guldvinder i London, Eirik Veraas Larsen nummer 6, og verdensmester i 2011 og OL-sølvvinder i London, Adam van Koeverden, blev nummer 4.)

"2011 var en sæson, hvor jeg var i god form i starten af sæsonen, og så gik det lidt ned ad bakke senere på året. Generelt har jeg roet godt i Racice, og måske er det et tilfælde eller også passer forholdene mig godt. Min sejr i 2011 var et godt løb, hvor jeg kom godt ud af hullet, og det meste af løbet spillede som det skulle," siger René Holten Poulsen.

Flere danske løb


Henriette Engel Hansen, 361 kano og kajakklub, er igen med på både K1 200m og den primære og olympiske diciplin K1 500m.

Det bliver også spændende at følge den nye konstellation K2 500m med Emil Stær, Silkeborg Kajakklub og Jimmy Bøjesenfra Struer Kajakklub.

"De har været godt roende de sidste par dage og virker opsatte på et lave et godt resultat", siger sportschef Bo Vestergaard.

"Ved denne World Cup skal Emilie Rosenkilde, Skovshoved Roklub stille op i Kvindernes K1 1000m. Hun er en del af vores udviklingsbåd kvindernes K4 500m gruppe og sad ved den sidste World cup i K4, siger sportschefen.

Ligeledes i herrenes udviklingsgruppe skal Nils Boe, Maribo Kajakklub, og William Axelsen fra Gladsaxe, stille op i K2 1000m.

Finalerne vises på Eurosport:

Lørdag: kl. 10.30-12.00 og søndag: kl. 10-11.