28. juni 2011

Ny stærk marathonbåd på vej i kvindernes K2



Gladsaxes Birgit Pontoppidan vandt i weekenden sin første individuelle World Cup medalje.

Sejren hentede italienske Anna Alberti  hjem på den 25,8 km. lange rute på hjemmebane i Rom, men det blev til dansk sølv.

-Jeg havde et stort håb om medalje i K1, ingen tvivl om det og er meget tilfreds, fortæller Birgit Pontoppidan om lørdagens løb i enerkajak.

Sidste år vandt hun VM-sølv med Jeanette Løvborg fra Silkeborg, men hun er nu stoppet og ved World Cup stævnet i Rom var et nyt makkerpar til start i toerkajak.

Så to marathonløb på to dage, var hvad stævnet i Italien bød på for Birgit Pontoppidan, og toerkajakken er dermed ikke lagt på hylden.

- Her i Rom med Sofie Jørgensen havde jeg ingen rigtige forhåndsforventninger, da vi aldrig tidligere har roet sammen.

Ambitionen fra min side var bare at ro et godt løb med Sofie og at få bekræftet, at der var basis for et evt. videre samarbejde.

Og vi fik også bevist, at vi godt kunne sidde sammen, og at vi også har et pænt nok niveau, selv om vi desværre måtte udgå, da jeg fik en skade i skulderen sidst i løbet, fortæller Birgit Pontoppidan.

- Vi er ikke helt så samroede endnu, men det gik faktisk rigtig godt af en konkurrencedebut, og det ligner pt., at vi også skal ro EM om en måned i Frankrig, fortæller hun.

Nu skal jeg bare lige komme ovenpå med skulderen igen, så gælder det som sagt EM næste gang, siger Birgit Pontoppidan.